ESKADRILLE 533
1. juni 1985 blev HAWK Eskadrille 533 oprettet. Initiel site NIKE ESK 534’s afskydningsområde ved Tune Lufthavn. Det havde alt HAWK udstyr, men ingen missiler.
Strøm fra omformere var af tvivlsom kvalitet og vores leverede generatorer kunne ikke køre med lav belastning uden at ”kokse til”. Dette kombineret med en lidt uoverskuelig ”Ground forbindelse” gav en del problemer for noget af det følsomme udstyr.
I april 1986 drog en lille trop afsted til Ramstein området for at hente missiler. Alt var aftalt og dokumenterne i orden (de var udfærdiget af FMK), så det var bare at møde op ved gaten til missildepotet. Vi skulle som sagt bare have udleveret et antal missiler, hvor svært kunne det være? Vagterne var svært bevæbnede og ”Threat Level” var sat mindst et, sikkert et par klik op. Vi var mødt op morgenen efter, at et antal F-111 havde været på besøg i Tripoli hos Hr. Khadaffi. Amerikanerne havde standset al udlevering af noget til nogen - sikkert World-wide. Nå, -missilerne blev udleveret efter en del telefonsamtaler.
Det var i første omgang meningen, at der skulle være et HAWK bælte ned igennem Europa. Der skulle være to ESK på Højstrup ved Odense og to ESK skulle stå på Langeland. Langeland blev i midlertidig ikke til noget og da man ikke ville købe ny jord blev ”Flyvestations-løsningen” valgt og ESK flyttede til Flyvestation Skrydstrup (FSNSKP) i august 1987. Officielt 1. september.
Første år blev tilbragt på et stykke jord ved Lilholt-banen på FSNSKP. Derfra kunne de permanente (IRS ) bygninger ses og tage form. I forbindelse med statslige nybygninger skal der købes kunst - også i dette tilfælde. Det blev en pyramide - forbindelsen og symbolikken til en HAWK eskadrille forekom ganske (u)klar!? Een forklaring lød på at pyramider har helende virkning og dette blev afprøvet. Da ingen var syge eller havde lyst til at tilbringe natten ”under åben pyramide” valgte ESK at udsætte et ”Unserviceable” (uklassificeret naturligvis!) chassis fra en HAWK hovedkomponent for pyramidens helende virkning. Spørgsmålet var så - Havde vi her MTS’ens afløser?
Nej, det havde vi ikke, rygterne om pyramidernes helende virkning er stærkt overdrevne. Den lokale MTS og/eller 3 ECH havde noget højere succes.
ESK blev vel modtagne på FSNSKP. Der var støtte at hente alle steder.
ESK var sammensat af 3 forskellige personel kategorier:
Måske lidt overdrevet med det bedrevidende, men alle medbragte, som man nu gør, sin kultur fra sin tidligere tjeneste og mange diskussioner havde baggrund i ”sådan gjorde vi i min gamle ESK”.
I 1988 kunne ESK endelig flytte ind i den nybyggede Site. ESK har i lighed med øvrige HAWK ESK deltaget i diverse øvelser, TACEVAL og ASP.
I ESK 18 årige historie - som gæst på FSNSKP - nåede der at være 14 forskellige chefer.
Eskadrillen blev officielt nedlagt 28. februar 2005.
CHEFER FOR ESKADRILLE 533
Major Nils B. Møller 01 JUN 1985 - 26 JUN 1988
Major Bo Hansen 27 JUN 1988 - 28 FEB 1990
Kaptajn Kenneth Jensen 01 MAR 1990 - 30 JUN 1992
Major John Berling 01 JUL 1992 - 31 DEC 1993
Major Morten S. Pedersen 01 JAN 1994 - 30 NOV 1994
Kaptajn Henrik Larsen 01 DEC 1994 - 30 JUN 1995
Major Per P. Olsen 01 JUL 1995 - 31 DEC 1995
Kaptajn Henning R. Andersen 01 JAN 1996 - 28 JUN 1996
Major Kim J. Jørgensen 29 JUN 1996 - 30 AUG 1997
Kaptajn Tina O. Haarup 01 SEP 1997 - 30 JUN 1999
Major Klaus M. Pedersen 01 JUL 1999 - 31 JUL 2000
Kaptajn Jan M. Nielsen 01 AUG 2000 - 07 JAN 2002
Kaptajn Michael J. Olesen fg. chef 08 JAN 2002 - 31 MAR 2002
Kaptajn Peder F. Rasmussen 01 APR 2002 - 31 JUL 2004
Kaptajn René Drabsch 01 AUG 2004 - 28 FEB 2005
Nyeste kommentarer
21.07 | 22:18
Hej jeg var med til at oprette ESK 534 Hawk fra dag 1 ved flyvestation Sige...
16.07 | 06:30
Hej Arne. Tak for din mail. Altid velkommen på arkivet. Husk også vores ...
15.07 | 17:55
Hej Navn Arne Ditlevsen. Jeg var konstabel i 534 fra 1. november 1963 t...
14.07 | 07:08
Hej Torben. Det er iorden og jeg regner med, at du markerer billeder...